ایجاد وحدت در کثرت با جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۹۱۱۵
محمدعلی مرآتی به مرور جزئیات جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی و تفاوت آن با دیگر جشنوارههای موسیقی پرداخت. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور در برنامه «سلام تهران» که 4 مرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره محوریت جشنواره امسال گفت: موضوع اصلی جشنواره امسال جالب است و ژانر محور نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«محمدعلی مرآتی» در «میز موسیقی» این برنامه، جزئیات برگزاری جشنواره چهاردهم را اینطور معرفی کرد: جشنواره بستری برای رصد قابلیت و خلاقیتهای موسیقی اقوام است. جشنواره سه محور دارد؛ هویت و اصالت و آفرینشهای بین و درون قومی. با محورها به دنبال ایجاد وحدت در کثرت هستیم. تاریخ برگزاری جشنواره هم 29 مهر تا 2 آبان و در شهر کرمان خواهد بود.
این دبیر جشنواره درخصوص اهمیت تخصص و تحصیلات و لزوم آن برای دبیری و دیگر مسئولیتهای جشنواره، توضیح داد: رشته تخصصی من قومشناسی موسیقی است و بیشتر، قواعد و روششناسی این نوع موسیقی را بررسی میکند. به شش مورد از موسیقی اقوام ورود کردهام. این جشنواره، شورای سیاستگذاری خوبی از جمع دانشگاهیان داشت. من به عنوان دبیر جشنواره، اعضای هیئت انتخاب را از اقوام مختلف و نخبگان و پژوهشگران برگزیدم. این هشت نفر عضو هیئت انتخاب، آثار را انتخاب خواهند کرد.
وی درباره تاریخ و دسترسی به دبیرخانه جشنواره تاکید کرد: فراخوان جشنواره از 20 تیر 1400 در سایت بامک آغاز شده است. این سایت امسال و برای اولین بار راهاندازی شد تا بتوانیم بانک اطلاعاتی خوبی از موسیقی اقوام به دست آوریم و در آینده برای رصد و حمایت از آنها اقدام کنیم. سایتهای اصلی ما Bamak.nay.ir و ifmf.ir هستند. به دلیل شرایط کرونا، از گروهها به صورت سه نفری دعوت کردیم. درباره اجرای حضوری و یا برخط هم تابع تصمیمات ستاد اجرایی کرونا هستیم.
مرآتی درباره غیر رقابتی بودن این جشنواره افزود: سن شرکت کنندگان این جشنواره از ٣ سال به بالا است. جوانانی که خواهان رقابتی بودن جشنواره و سنجش خود هستند، میتوانند در جشنواره جوان که محدوده سنی آن 30 سال است، شرکت کنند. هدف جشنواره ما شناخت استعدادها و حمایت از خلاقیتهای موسیقی نواحی است و رقابتی بودن اولویت ندارد. هیچ موسیقی قومیای ایستا نیست؛ پس این رصد برای ما بسیار اهمیت دارد.
او در پایان و درباره نوع حمایت از موسیقی اقوام بیان کرد: وقتی در سطح دنیا بررسی میکنیم معلوم میشود، توجه به موسیقی نواحی ایران وجود ندارد. به موسیقی ایران که میرسند از آن عبور میکنند و از موسیقی افغانستان ادامه میدهند. جای ایران همیشه خالی بوده است. همچنین تصور میکنم سیستم اینترنت و برخط بودن، قابلیت ارزشمندی در راستای رصد و شناسایی باشد. برخی اجراها در جشنواره پارسال که به صورت برخط بود تا 15 هزار دنبال کننده داشت. ویدئوهای با کیفیت از اجرای هنرمندان را روی سایت به صورت فارسی و انگلیسی بارگذاری میکنیم. مسئله اصلی هم در حمایت از این هنرمندان، شناسایی آنان است. سایت بامک تلاش دارد اطلاعات این افراد را جمعآوری کند. این اطلاعات کمک خوبی برای شناخت و حمایت خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره موسیقی نواحی موسیقی جشنواره موسیقی نواحی موسیقی موسیقی نواحی موسیقی اقوام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زبان جهان شمول در فیلمهایمان اهمیت دارد و این هم مخاطب داخلی را در برمیگیرد و هم مخاطب خارجی را.»
بیشتر بخوانید: هنوز هم حاضرم با این صداوسیما که به من ظلم کرده کار کنمفیلم مستند کوتاه «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی در بخش اصلی و بینالملل هفتادمین جشنواره فیلم کوتاه اوبرهاوزن در کشور آلمان این روزها به نمایش درآمده است، به بهانه این حضور، شروین وحدت نخست درباره موضوع فیلم و اینکه واجد چه ویژگیهایی بوده که در بخش اصلی جشنواره اوبرهاوزن پذیرفته شده است گفت: این فیلم به یک جریان بسیار مهم که دو سال پیش در یکی از روستاهای شهر همدان رخ داده میپردازد. زنان روستا مخفیانه و دور از اطلاع مردان، نامهای شکایت آمیز به فرمانداری و استانداری همدان مینویسند و میخواهند که به وضعیت بغرنجی که مردان روستا ایجاد کردهاند، رسیدگی کنند. همین نامه موجب میشود که فرمانداری برای حل مشکل روستا اقدام کند. این فیلم روایت زنان از چگونگی شکایت آنها و همکاریشان با هم برای مقابله با این معضل است و بهویژه شرایطی را که موجب شد نامه مخفیانه به دست فرماندار برسد، نمایش میدهد زیرا اگر مردها مطلع میشدند، طبیعتاً جلو این شکایت را میگرفتند.
پیام عزیزی از نحوه مطلع شدن از این سوژه در عین مخفیانه بودن، یادآور شد: این نامه رسانهای شده بود. ما خبر این نامه را در رسانههای داخلی و شبکههای اجتماعی دیدیم. اگر جستجو کنید همین الان هم این خبر که گویا خود فرمانداری منتشر کرده بود در دسترس است. ما فقط خودمان را به آن روستا رساندیم و با پرسوجو از زنان روستا به حقیقت این موضوع دست پیدا کردیم. ما متوجه شدیم جمع بزرگی از زنان، همپیمان شده و شکایت کرده بودند.
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شداو همچنین درباره فرم متفاوت فیلم خاطرنشان کرد: اجازه بدهید در مورد چگونگی فرم فیلم توضیح ندهیم تا برای مخاطب لو نرود. گرچه توضیح فرم به تنهایی نمیتواند نمایانگر آنچه باشد که دیده میشود. اما تنها میتوانیم اشاره کنیم که فرم فیلم را منطبق بر رخداد و بر اساس محتوای آن شکل دادیم.
وحدت کارگردان و تهیه کننده دیگر فیلم با «قید محرمانگی» درباره حضور فیلمشان در جشنواره «اوبرهاوزن» تصریح کرد: ما فیلم را برای جشنواره بخصوصی آماده نکردیم که بر اساس اساسنامه آنها فرم انتخاب کنیم. این فرم چیزی بود که پیش از فیلمبرداری بین من و آقای عزیزی با ساعتها مکاشفه و بحث شکل گرفت. به فرمهای مختلفی فکر کردیم که بتواند روایت درستی از این جریان ارائه دهد. در نهایت از بین چندین فرم، درست در روز فیلمبرداری برای ما محرز شد که باید از این فرم که الان در فیلم دیده می شود استفاده کنیم.
پیام عزیزی هم در ادامه درباره همین موضوع گفت: نه فقط برای این فیلم، ما برای تمام فیلمهایی که ساختهایم و یا در دست ساخت داریم به فرم و نحوه روایت فکر میکنیم، چون فرم و نحوه روایت میتواند یک موضوع را نابود و یا درخشان کند.
وحدت نیز گفت: باید این نکته را هم بگویم که این فیلم قبل از آنکه از سوی جشنواره اوبرهاوزن دعوت شود از جشنواره معتبر کراکوف دعوتنامه گرفته بود و ما بین این دو جشنواره، اوبرهاوزن را انتخاب کردیم چون فهمیدیم فیلمهای ایرانی کمتر در این جشنواره بودهاند و این نکته که بخش مستند و داستانی مجزا ندارد و فیلم مستند ما در رقابت با فیلمهای داستانی که معمولاً ارجحیت دارند، مورد اقبال قرار گرفته است، برای ما مساله بسیار مهمی بود که جشنواره اوبرهاوزن را انتخاب کردیم.
کارگردانان فیلم «با قید محرمانگی» در پایان مطرح کردند: ما امیدواریم فیلم مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد. آنچه فیلم دنبال میکند به مخاطب انتقال داده شود و اثر خود را داشته باشد. جایزه نه اینکه برایمان مهم نباشد اما اینکه مخاطبان هم مثل مدیران جشنواره با دیدن فیلم ما تحت تاثیر قرار بگیرند ارزش بالاتری برای ما دارد.
عزیزی درباره این که فیلم را برای مخاطب خارجی ساختهاید یا داخلی، گفت: ما قبل از اینکه به جشنوارهها فکر کنیم به فرم فکر کرده بودیم در همان زمان هم به مخاطبمان فکر میکردیم. زبان جهان شمول در فیلمهایمان اهمیت دارد و این هم مخاطب داخلی را در برمیگیرد و هم مخاطب خارجی را. در اکران های خصوصی متوجه شدیم که مخاطب داخلی ارتباط تنگاتنگی با فیلم ما دارد چون دغدغه فیلم را با تمام وجود درک کردند.
عوامل « با قید محرمانگی» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: شروین وحدت، پیام عزیزی، تدوین: محسن ظهرابی، فیلمبردار: کیوان ایمانی، موسیقی: احسان آنالویی، صداگذار: سامان شهامت و بهزاد مهدیزاده، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، صدابردار: شروین وحدت، مدیر روابطعمومی: سعید اسلامزاده، طراح پوستر: متین خیبلی، دستیار کارگردان: رضا عزیزی، مدیر تولید: مهرسام حقجو، عکاس: کیوان ایمانی،پخش بینالملل: نشاط باقری.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
کد خبر: 1229657 برچسبها اخبار سینما